20 de juliol del 2013

El disseny sostenible no és una moda, és una necessitat


Abans de marxar de vacances us deixem una entrada nova. La d'avui és una entrevista al dissenyador holandès Piet Hein Eek publicada el passat 6 de juny a la revista Diario Design.

Piet Hein Eek ha creat un estil propi amb els seus mobles realitzats amb fustes i altres materials reciclats. És un dissenyador amb un procés únic basat no només en el reciclatge i recuperació de materials sinó en mantenir i embellir la seva condició de residu. A l'octubre de 2010 va inaugurar a Eindhoven The Factory, una gegantina nau de 10,000 metres quadrats on s'elaboren i es poden veure tots els seus dissenys. El seu treball es troba exposat permanentment a l'Estat Espanyol a la Galeria Roomservice de Barcelona, on també es poden adquirir les seves peces. Recentment la Roomservice també ha acollit l'exposició retrospectiva sobre el seu treball "zitten"-seure-, gràcies a la qual ha estat possible realitzar aquesta entrevista.



Has treballat amb diferents materials, però en els teus treballs hi sol predominar la fusta. És el material que més t'agrada? Per què?
No exactament. M'inspiren tots els materials en combinació amb diferents tècniques i processos artesans. Però la fusta és molt accessible tant pel que fa a les màquines per a treballar-la com al material en sí. Per aquesta raó va ser una elecció òbvia des de l'inici, tot i que hem treballat amb tot tipus de materials. De fet, l'acer és el meu material preferit. A més de comptar amb un espai enorme on treballem amb acer i fusta, també tenim un estudi de ceràmica i el nostre propi taller d'entapissat.

Com és el procés de selecció de la fusta que utilitzes?
Atès que portem treballant amb fusta reciclada des del 1993 es pot dir que tenim una cultura dins de l'empresa sobre quins colors i estructures utilitzar, amb quin propòsit i el que és més important: quins colors evitar.

Com i on trobes inspiració? Cada un dels teus dissenys tenen un fons, és a dir, són fruit d'un concepte concret?
La meva inspiració sempre prové del material, les tècniques a aplicar i els processos artesans.

Prenent de referència la retrospectiva "zitten" exposada al Roomservice de Barcelona, des de la primera cadira que vas crear, en quin sentit creus que han evolucionat els teus dissenys? Ha variat la teva forma de concebre els mobles?
Les possibilitats han anat creixent a mesura que creixia la companyia, però jo sempre he treballat i dissenyat amb el que hi havia disponible. No obstant això, cada vegada més me'n adono que precisament per ser una empresa tan petita, és molt important produir els nostres productes en edicions limitades, que tinguin una aparença icònica. Així, si altres volen copiar-los, almenys estarà clar que nosaltres som els originals. Aquesta de fet és una idea bastant nova que em va venir al cap quan vam acabar l'enorme sofà de bigues entapissat.

Ens apassionen els colors de les peces que integren cada disseny que crees i l'ús que els hi dones. Sempre he tingut un dubte, d'on procedeixen aquestes peces?
A Holanda hi ha una àmplia cultura de la construcció amb fusta i també del reciclatge. Recordo que el meu pare feia cases per a conills al jardí amb fustes velles. Jo vaig ser el primer a utilitzar-les amb fins domèstics. Tota la fusta que fem servir és realment vella i usada, mai la pintem ni manipulem els seus colors.


Conceps les teves creacions com a peces úniques d'artesania o és possible certa reproductibilitat, per a una repercussió una mica més massiva de cadascuna de les teves peces de mobiliari?
Fem les dues coses, però els dissenys estan fets per produir-se en quantitats petites. Si hem de produir més, ho fem igualment en sèries petites.

Quina va ser la primera peça que vas vendre?
Vaig vendre totes les peces que vaig realitzar per la meva graduació a l'Eindhoven Design Academy, majoritàriament als meus familiars. Crec que la primera peça que vaig vendre va ser l'aparador Classic de fusta reciclada.

L'ecologia i l'ecodisseny ... són una moda o estan aquí per quedar-s'hi?
No són una moda sinó una necessitat. Crec que al final haurem de canviar molt més del que pensem, i probablement serem més feliços. Ningú mai ha estat més feliç per consumir sense sentit.

Quin és per a tu la funció d'un dissenyador al segle XXI? Què creus que els dissenyadors han d'aportar a la societat?
Els dissenyadors tendeixen a pensar de manera generalista, al contrari que cap altra professió. Els dissenyadors han de pensar sobre el procés sencer, des de la idea fins que el producte arriba al consumidor. En comptes de pensar que els dissenyadors són només capaços de ser responsables de l'aparença d'un producte, hauríem d'integrar persones amb aquesta creativitat a les juntes directives i als llocs influents. Ara el que sol passar és que persones amb especialitats tècniques o financeres són els directors de grans empreses; han estudiat i s'han desenvolupat com a especialistes, per a això i per aquesta raó no són els més ben qualificats per a estar al capdavant. Per descomptat, hi ha excepcions. La gent creativa està més capacitada per evitar inversions estúpides i per trobar les inversions bones. Potser Steve Jobs és un bon exemple del que estic intentant explicar.

M'agradaria saber la teva opinió sobre la importància de la senzillesa i de respectar el material i si consideres que això és part d'una tendència de simplicitat i minimalisme que veiem en alguns dissenyadors.
Probablement, després d'un temps de riquesa i luxe era la tendència que tocava. Però per a mi és una necessitat, perquè només som capaços de produir a preus raonables si som molt eficients quant a l'ús dels materials i l'energia.

Si tinguessis l'oportunitat de xerrar 5 minuts amb Gerrit Rietveld, què li diries?
Només li diria com el respecto i probablement no parlaria gaire de mi.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada